PERSBERICHT: Huisartsenvereniging Gent vzw lanceert inzamelactie: #masks4docs

Huisartsen behoren tot de groep ‘frontsoldaten’ die de corona-crisis over zich heen krijgen. Ze worden overspoeld met vragen, doen de triage van patiënten, leggen huisbezoeken af, sturen verdachte gevallen door voor testing… en zien soms collega’s uitvallen wegens infectie, waardoor de werkdruk alleen maar toeneemt. Ze worden blootgesteld aan besmettingsgevaar, maar hun beschermingsmateriaal geraakt uitgeput.

Maskers cruciaal voor huisartsen, maar levering door overheid blijft uit

Dokters hebben naast maskers ook andere beschermingsmiddelen nodig, maar de nood aan maskers is het meest urgent. Een veiligheidsbril kan je desinfecteren en opnieuw gebruiken, een mondmasker is een wegwerpproduct. De levering die door de overheid was beloofd voor maandag 16 maart, gaat niet door.

De nood wordt echt nijpend nu.

Huisartsenvereniging Gent vzw lanceert inzamelactie: #masks4docs

Daarom lanceert Huisartsenvereniging Gent vzw vandaag een inzamelactie. Er komt een inzamelpunt op haar huisartsenwachtpost in Gentbrugge en de vraag om maskers te doneren wordt breed verspreid. Stad Gent biedt de komende dagen ondersteuning en hoogstwaarschijnlijk komen er nog enkele andere inzamelpunten bij.

We zijn op zoek naar:

• Chirurgische maskers of proceduremaskers ('mondkapjes' met lintjes of elastiekjes)
  • FFP2- of FFP3-maskers ('stofmaskers')

Heb je nog maskers thuis liggen? Wees een held en help een held. Breng ze naar ons inzamelpunt.

Twijfel je of je wel het goede masker hebt? Geen probleem, wij waken er wel over dat de huisartsen het juiste materiaal krijgen.

Praktisch

Het inzamelpunt opent de deuren op maandag 16 maart 2020 om 14u. Het sluit de deuren om 16u.

In de dagen daarna is het geopend van 9u tot 16u.

Aan de lokale en regionale pers: deel MASSAAL onze oproep

We vragen de lokale en regionale pers om deze oproep massaal te verspreiden en gebruik te maken van de hashtag #masks4docs.

Perscontact Huisartsenvereniging Gent vzw:

Karel Strobbe, communicatiemedewerker (0470 17 15 58)
Delfien Vansteelandt, communicatiemedewerker (0472 39 39 69)

(Mogelijkheid tot interview met onze coördinator Fleur Simillion op de plaats inzamelpunt, op maandagnamiddag.)